Ngeri: Inilah Rupa Air Sungai Selangor Yang Tercemar

Ngeri: Inilah Rupa Air Sungai Selangor Yang Tercemar

Alkhamdulillah, last night dah ada air. So gangguan cuma I hari aje. Cuma apa yang kita notice the smell of Chlorine is very strong. Then bila fikirkan balik maybe diaorang perlukan that much chlorine kot untuk menghapuskan kesan minyak tu. Tengok apa yang jadi kat Sungai ini. Ngerikan.

Tumpahan minyak yang mengalir masuk ke Pusat Rawatan air di Sungai Selangor  

Berdasarkan siasatan insiden "Ngeri" ini berlaku apabila sebuah kilang yang terletak di Batu Arang, Rawang telah membuang sisa-sisa minyak ke dalam Sungai Gong yang kemudiannya mengalir masuk ke Sungai Selangor dan menyebabkan hampir satu juta penduduk di sekitar Lembah Kelang terputus bekalan air semalam.

 
Proses "Pembuangan" sisa-sisa minyak ke sungai
Sisa-sisa minyak yang mengalir dari Sungai Gong

Hasil siasatan juga menunjukkan Kilang yang terletak kira-kira 500m dari AEON Rawang itu, beroperasi secara Illegal. Ianya pernah ditutup suatu ketika hasil laporan orang ramai. Namun mereka masih beroperasi secara "tersembunyi". 

So kita harap pihak-pihak yang berkuasa perlu lebih "Aktif" memantau operasi kilang-kilang yang sedemikian untuk memastikan tak ada lagi kes yang serupa berlaku in the future.

Comments

  1. err ada juga ye yang beroperasi seacra illegal for such big scale operation hmm btw fae belum receive barang yang akak post -.- biasanya abang posmen yang hantar ke rumah. huhu.

    ReplyDelete
  2. gila punya kerja, macam tak boleh nak fikir....nak keja senang lah tu buag sisa terjadua sesuka hati.. !

    ReplyDelete
  3. ekkk..kotornyer...

    ReplyDelete
  4. Mmg kuat bau klorin, dah ditapis & jerang pun masih ada bau. Minum teh pun ttp ada sepoi2 bau klorin.. Apapun alhamdulillah cepat selesai.

    ReplyDelete
  5. mak aih..teruk ni..kotor betol..difahamkan dlam berita semalam myak diesel tertumpah..btol ke?? tp ni dah mcm buang pn ada..sbar ye pnduduk klang..

    ReplyDelete
  6. teruk jugak nie, habis ikan2x semua mati..

    ReplyDelete
  7. kasihannya penghuni (ikan) sungai tu.. tindakan yang sewajarnya perlu diambil ke atas mereka yang tidak bertanggungjawab ini..

    ReplyDelete
  8. Raudzah...oleh kerana kita rajin sangat membaca dan dah lama tak datang sini... baru nampak tumpahan minyak yg teruk ni hari ni hehe...

    ReplyDelete
  9. As salam tuan blog...

    Sebenarnya air yang kita gunakan hari ini sememangnya tecemar dengan sangat teruk. Jika kita boleh lihat sendiri bagaimana rupa air kita yang tercemar, tentu kita tak lalu nak gunakan lagi air kediaman kita.

    Salah satu cara utk mengatasi masalah ini adalah dengan menggunakan air yang ditapis daripada osmosis songsang (R.O). Air R.O di akui di seluruh dunia sebagai air yang dihasilkan paling bersih.

    Sekiranya ada yang berminat utk mengetahui dgn lebih lanjut, boleh lawati blog saya di sini -->> http://penapisairelken.blogspot.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat