Botol arak yang mempunyai tanda "Halal" yang diguna semula untuk diisi kicap

Kicap Halal Dalam Botol Arak

Isu kicap halal keluaran Bumiputera yang di isi dalam botol arak, telah menggusarkan ramai orang. Isu ini dibangkitkan apabila kak Ani, salah seorang pembeli kicap tersebut disebuah pasaraya di Perak, mengatakan penggunaan bekas botol arak oleh pihak pengeluar kicap, menyebabkan beliau ragu-ragu untuk menggunakannya kicap tersebut walaupun terdapat tanda halal pada label botol tersebut. Dan beliau mengharapkan penguatkuasaan dijalankan untuk melindungi umat Islam daripada terus terpedaya.

Terdapat pelbagai pendapat yang diutarakan berkaitan isu yang dibangkitkan ini. Ada yang berkata, Haram menggunakan kicap tersebut dan ada juga berkata kita boleh menggunakan kicap tersebut jika botol tersebut telah dibasuh selaras dengan sabda Rasulullah S.A.W. seperti dibawah.
Abu Tsa’labah al-Khusani: Sesungguhnya aku berkata kepada Rasulullah s.a.w; “Sesunggunnya kami melalui kediaman ahli kitab sedangkan mereka memasak babi di dalam periuk mereka dan meminum arak dari bekas minuman mereka”. Maka Rasulullah s.a.w bersabda; “Jika kamu mendapati bekas makanan dan minuman selain dari itu, makanlah dan minumlah kamu dari bekas yang lain itu. Jika kamu tidak mendapati selain dari bekas mereka, Maka basuhlah dengan air dan gunakanlah bekas mereka untuk makan dan minum.

Hukum Penggunaan Bekas Botol Arak

Berdasarkan Sabda Rasulullah S.A.W, kita boleh rumuskan 3 perkara berikut:

1) Bekas makanan dan minuman orang kafir tidak perlu disamak dengan tanah sebelum digunakan.
2) Gelas arak dan periuk yang pernah digunakan untuk memasak babi boleh digunakan setelah dibasuh dengan air.
3) Hendaklah "mendahulukan" bekas yang tidak pernah digunakan untuk arak dan babi.

Penjelasan Mengenai Penggunaan Bekas Arak

Berdasarkan pandangan yang diberikan, penggunaan botol arak adalah dibolehkan. Tetapi sebagai sebuah syarikat yang pemiliknya berugama Islam, adalah lebih baik menggunakan sesuatu yang bebas dari perasaan "Was-Was".  Dan mengikut Rasullullah S.A.W sendiri, kita dibolehkan untuk menggunakan bekas tersebut jika tiada pilihan. So dalam kes pengeluar kicap yang dimaksudkan, pastinya penggunaan botol arak bukan pilihan terakhirkan. Banyak lagi botol-botol lain yang boleh digunakan.


Extract: SinarOnline, Inspirasiana.blogspot.com & SAYS