Skip to main content

Awas: Ramai Pengawal Keselamatan Adalah Pemegang IC Palsu

http://www.melvister.com/wp-content/uploads/2013/10/pegawai-ditembak-mati.jpg
Pemegang IC Palsu

Pengawal Keselamatan Ber IC Palsu


Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)  telah mengesahkan ramai warga asing pemilik IC palsu diambil bekerja sebagai pengawal keselamatan,berdasarkan serbuan yang dilakukan oleh pihaknya pada setiap tahun. Berita ni, kita dengar kat Radio ERA this morning.

Bila dengar berita tu, hati kita terus terdetik, oooo...isu ini bukan isu baru rupanya!!!! Ramai pihak sudah sedia maklum bahawa ramai pemilik IC palsu diluar sana. Cuma ia tidak diwar-warkan secara serius. Hmmmm....

Tindakan Terhadap Pemegang IC Palsu


Dan automatically kita terfikir, kalau dah ramai yang tau, mengapa kes ni masih banyak berlaku?


1. Apakah tindakan-tindakan yang diambil terhadap syarikat-syarikat tersebut sebelum ini?

2. Apakah kes-kes yang ditemui telah dilaporkan kepada pihak KDN. Dan berapa banyakkah Syarikat Keselamatan yang telah ditamatkan lesennya kerana melanggar peraturan ?


Seingat kita, tidak ada lagi berita mengenai syarikat-syarikat yang ditamatkan lesen mereka kerana kes IC palsu, so far. So sejauh mana "keseriusan" pihak berwajib menangani isu ini?

Dan untuk menjawab kemuyskilan ni, kita rasa mungkin sudah tiba masanya pihak yang berwajib membuat Pendedahan Ekslusif mengenai status ini supaya semua pihak mengambil serius mengenai perkara ini dan kita sebagai rakyat Malaysia yakin bahawa sememangnya kerajaan benar-benar serius memerangi kes IC-IC palsu.

http://www.melvister.com/wp-content/uploads/2013/10/pegawai-bank-ditembak-mati1.jpg 
IC Palsu 

Komen Pembaca Mengenai Isu IC Palsu:


Kita tertarik dengan dua komen yang dibuat oleh dua pembaca di laman Web Sinar Online mengenai isu IC palsu  ni. Komennya adalah seperti berikut:
berbagai bagai persoalan yang timbul dari  pengunaan ic palsu ni,aku berani menyalahkan syarikat dalam hal ini,kerana proses untuk pengambilan pekerja amat teliti dan tiada tolak ansur..persoalannya adakah syarikat ini dengan sendiri membenarkan pemilik ic palsu berkerja?
Syarikat x bagi gaji ker kt guard nie? mcmne msukkn duit dlm bnk? bgaimna dgn SOCSO, EPF? tue yg heran. Mengukuhkn lg syarikat tu da tau pekerjanya tu ic palsu, suspek x der lesen senjata api.. klu ambik lesen, kantoi plk...

Bila kita baca,dua komen diatas kita terfikir satu perkara. Apakah sememangnya wujud konspirasi diantara Syarikat Kawalan Keselamatan dan Pengeluar IC-IC Palsu? Hmmmmm....

Comments

  1. dlam kes baru baru ini, selain daripada pengawal yang melakukan rompakan aritu, aku rasa syarikat keselamatan juga harus dipertanggungjawabkan kerana tak semak dulu latar belakang pekerjanya..lebih2 lagi apabila pekerja itu menggunakan senjata api..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Azlan..Syarikat kena bertanggungjawab coz they all tak buat semakan betul-betul..harap-harap jadi pengajaran untuk semua..

      Delete
  2. wallahualam.. yang pasti nya malaysia sekrang ni dah x aman seperti dulu lagi

    ReplyDelete
  3. betul tu.. seeloknya pihak berwajib membuat pendedahan ekslusif berkenaan isi ini..

    ReplyDelete
  4. Kalau RELA boleh diletakkan terus dibawah KDN.. sepatutnya selepas ini, sykt2 keselamatan swasta diletak terus sibawah pemantauan KDN juga, bukan hanya suruhanjaya sykt je.. syarat2 sykt keselamatan mmg kene ketat habis biar bukan sekadar spt perniagaan biasa shj.. ini bukan soal bisnes, ini soal keselamatan harta & nyawa kan..

    ReplyDelete
  5. Yg pasti kalu boleh semua nak lepas tangan...org tuduh org ni..org ni tuduh org tu...mase nilah Pak-pak mentri kena wat keje.

    ReplyDelete
  6. Harap dapat diberkas pembunuh tersebut...

    ReplyDelete
  7. Kes IC palsu ni dah terrrsangat lama sebenarnye...

    ReplyDelete
  8. Ye ke IC palsu...macam original jer!
    Isu yang tiada kesudahan jika punca masalah tidak di musnahkan!

    ReplyDelete
  9. eee bahaya lah sekarang .. huuu .. risau sgt

    ReplyDelete
  10. ye sangat tidak selamat sekarang ni.

    ReplyDelete
  11. sedih pulak bila tgk ic tu suspek org tawau,padahal dari negara jiran..:(

    ReplyDelete
  12. semua ni isu duit, rasuah n pntgkan dri sndri, bila dah jd cmni mula la nk haru biru..hm cm xde tanggungjawab je diorang ni, xthu ke dosa tu boleh berpindah rndah dn beranak pinak?? nnti kt akhirat pasti dituntut..

    ReplyDelete
  13. ada hikmah disbalik apa yg berlaku kan..da jdi kes mcm ni..bwu terbukak kes lain..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat