Kebaikan Google Plus (Google +1)

http://www.gplusinfo.com/wp-content/uploads/2012/02/google-Plus-icon.png
Google +1

Kebaikan Google Plus (Google +1)


Rasanya kebanyakan kita yang mempunyai Blog ada account  Google +1 kan. Cuma mungkin ramai yang tak pasti apa kebaikan Google +1 ni dan apa keperluan punya ramai kawan dalam circle Google +1. Sebenarnya kalau you all nak tau banyak kebaikan  Google +1 ni. Ada yang kata ianya lebih baik dari facebook actually. Kita bukanlah expert dalam hal ni cuma kita nak share beberapa kebaikan yang kita baca dari beberapa blog. 

Mempercepatkan proses penyenaraian sesebuah Blog atau Entry


Antara kelebihan Google +1 ialah ianya dapat membantu mempercepatkan proses penyenaraian sesebuah Blog atau Entry kedalam Google Search Engine. Sebabnya kalau you all perasan, setiap kali you all nak publish entry, kita akan ditanya samaada mahu mempublishkan entry tersebut ke  Google +1 atau tidak. Jika you all say yes, entry tersebut akan muncul pada profile Google +1 you all dan juga profile mereka-mereka yang add you guys dalam circle dia orang. Fungsinya adalah lebih kurang sama dengan Facebook. 

Google Plus, bersifat dofollow.

 
Cuma yang berbeza semua link keluar dari facebook itu bersifat nofollow sedangkan pada Google Plus, semua  link keluar itu bersifat dofollow. Oleh kerana backlinknya yang dofollow dan ditambah lagi Google Plus ini sememangnya sebahagian dari sistem Google, maka ianya akan mempercepatkan pengindeksan blog/entry you all ke dalam search engine.

Disamping itu, apa yang you all perlu lakukan ialah memasukkan mereka-mereka yang popular (mempunyai rakan Google +1yang ramai) ke dalam circle you all. Sebabnya, jika you all punya let say 1000 orang dalam circle you all, apabila you all melakukan click +1, maka entry you all akan muncul di 1000 profile yang ada dalam circle you all.

Memperbaiki Alexa Ranking

 
Dan yang lagi baik kalau google friends you all tu ada lagi 1000 orang dalam circle dia, dan dia melakukan perkara yang sama, i.e click +1 untuk entry you all tu, maka secara automatk 2000 link dofollow, akan menghala ke blog you all...So kesan dia akan menjadi besarkan.
Secara kesimpulan, lebih ramai pelawat klik button Google +1 untuk entri tertentu maka lebih tinggi keberangkalian entri tersebut masuk dalam search engine Google. Dan ini secara tidak lansung akan membantu memperbaiki Alexa Ranking Blog You all juga.
Menarikkan. So kepada sesiapa yang belum pasang button Google +1 boleh baca entri “Button Google +1“. Then bila dah faham jom sama-sama kita bantu each other dengan meringankan tangan kita untuk klik button Google +1 bagi rakan-rakan kita punya entry. Contohnya you all boleh click button Google +1 untuk entry ni. So lebih ramai yang faham dan lebih ramai yang akan mendapat faedahnya. Kita support each other k.


Comments

  1. nice info akak ..thanks share :)

    ReplyDelete
  2. Follower sy 1000 pun x sampai hahaa.. jom support each other.. Thanks sharing info ye.. terbaik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are most welcome khir...Its ok follower tak sampai 1000...nanti ramai lah tu..

      Delete
  3. tapi apasal banyak yang guna G+ ni susah nak cari blog depa..?sampai sekarang banyak blogger yang guna g+ ni akak tak dapat kesan blog mereka.kena cari satu2 baru jumpa ..tu pun agak2 je la tu blog depa.nasib la kalau klik link yang betul..kalau tak tekan x je la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam diana..thanks ya coz sudi baca..ok tak dinafikan itu salah satu kelemahan google+ ni. Cuma apa yang kita buat ialah trace blog dia orang melalui google +1. Atau tinggalkan note dekat reply message supaya dia orang tinggalkan link . Kalu first time commentator, dia orang akan datang balik and check samada kita dah response dia orang punya komen or not...

      Delete
  4. Replies
    1. Thanks Dear..harap-harap Dhia boleh belajar sesuatukan..

      Delete
  5. klik +1 tu yg best ... thanks dear

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly Vee..Boleh buat selalukan..support our blogger's friends

      Delete
  6. Benar seperti yang you all katakan...Jomlah klik g+

    ReplyDelete
  7. baru mama faham, terima kasih kak sebab sudi berkongsi..

    ReplyDelete
  8. thank dear...hihi..tapi serius cik akak tak reti sangat soal google + nie..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are most welcome cik akak..its ok cik akak..kita pun bukan pandai mana..just seronok nak share dengan kawan-kawan..

      Delete
  9. thx for the info raudzah...ada google+ ni...tapi malas nk guna...hehehe

    ReplyDelete
  10. dh pag g+ cuma kotak komen dia je blm sedia nk psg... msih setia dgn blogger kotak komen...

    ReplyDelete
  11. G+ kita ada, mai klik eh :)
    hehe, thanks kak

    ReplyDelete
  12. saya tak ada tapi google akaun ada saya ikut tu tak aktif hua...

    ReplyDelete
  13. terbaik =) penerangan yg mudah faham..sy pn msih lg belajar dengan semua ni..ntah bila la blog sy nk sebaik blog ni kan..he3

    ReplyDelete
  14. dulu aiza guna profile google+.. tapi sekarang aiza guna profile blogger sebab kadang tu internet aiza slow tak boleh autoping google+.. kalau rajin aiza ada juga ping secara manual di dasboard google+ aiza..

    ReplyDelete
  15. Nurul suke klik G+.. juga sebagai tanda terimekasi klu org komen kt posting kite. Kadang Nurul menghadapi masalah nak add balik blog yang follow blog kite, bile klik kat icon tu, takde link.. kadang Nurul menjelajah ke blog yg dorang follow juga.. kadang jumpe kadang tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup betul jugak tu kan coz nurul guna google+ box. so sometimes memang tak boleh trace link dia orang..at least you do something..

      Delete
  16. tq 4 info sis.. dari dulu x paham apa function G+ ni..walaupun susah nak pakai mula2 ni.. tapi rasanya lam2 ok kot kalau dah selalu guna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are most welcome Sobri..its ok belajar slow-slow kan..

      Delete
  17. Salam, nice info..thanks sharing.. :)

    ReplyDelete
  18. I have not much time to visit many websites. But today I found this site accidently. I explored much information which is useful to my life. Thanks!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat