Gaji Perlu Naik Bila GST Berkuatkuasa - KPMG

 
Gaji Perlu Naik Bila GST Berkuatkuasa - KPMG

Gaji Perlu Naik Bila GST Berkuatkuasa - KPMG


KPMG Malaysia telah mencadangkan agar pihak kerajaan mahupun swasta menaikkan kadar gaji bagi setiap pekerja mulai tahun depan apabila GST berkuatkuasa. Cadangan peratusan kenaikan gaji adalah bermula dengan 6%. Sebagai tax consultant, kita pasti KPMG tau kesan GST kepada semua pengguna. Sebab itu mereka mencadangkan agar gaji dinaikkan untuk mengurangkan beban pengguna.

Komen Kenaikan Gaji


Artikel ni diterbitkan di Malaysia kini. So adalah beberapa pembaca yang memberikan komen mereka. Kita tertarik dengan dua komen yang berbeza diberikan oleh pembaca mengenai isu di atas. Yang pertama bersetuju dengan kenaikan gaji manakala yang kedua tak setuju dengan kenaikan gaji. Alasan dia orang adalah:
"In Malaysia, whenever public servant increase salary, price of goods will auto go up. Can never catch up. The laws on profiteering are in place but no enforcement, hence arbitrary price hikes by merchants." 

Setuju Dengan Kenaikan Gaji


Pembaca pertama setuju gaji dinaikkan tapi menurutnya, apabila gaji dinaikkan secara automatik harga barang juga akan naik. So at the end of the day, gaji yang naik tu tak kemana perginya. Betul jugakkan. Memang itu yang berlaku pun...Kesan kenaikan gaji dah hilang!!!!

"GST does not mean prices will increase.Sales tax up to 10% was already imposed and now that the sales tax is abolished prices can be lower.Sales tax was cumulative whereas GST is marginal tax on value added up to 6%. GST cannot be the reason for salary increase. Annual salary increases are a result of seniority and compensation for inflation. Most consumables are exempt from GST. Traders oppose GST because they can no longer cheat.To cheat they have to collude with their suppliers and wholesalers."

Tak Setuju Dengan Kenaikan Gaji


Pengomen yang ni, tak setuju dengan kenaikan gaji kerana menurutnya kenaikan gaji sepatutnya berdasarkan seniority bukan disebabkan faktor lain seperti penguatkuasaan GST. Hmmm...Kita kurang bersetuju dengan komen beliau kerana bagi kita gaji perlu dinaikkan untuk semua orang berdasarkan keperluan hidup dan juga prestasi kerja -masing. Mereka yang prestasinya baik, sepatutnya dapat lebih dari segi peratusan bukannya senority menjadi ukuran.

Dan kita agak kurang pasti samada pembaca ni sedar yang sekarang ni hanya beberapa barangan dan perkhidmatan yang dikenakan tax sebanyak 10%. Boleh dibilang dengan jari. Yang pasti ASTRO. So bila GST berkuatkuasa memanglah tax rendah pada kadar 6%. Tapi tax ni akan dikenakan ke atas hampir semua barangan atau perkhidmatan. So mana yang lebih baik untuk pengguna. Dan tak mungkin ada satu negara didunia ni yang membuat keputusan untuk mengurangkan jumlah pendapatan negara kecuali ianya mendatangkan lebih kebaikan kepada kerajaan, biarpun in the expense of kita-kita semua.

Belajar Memahami GST


So bila kita baca komen ni, kita rasa memang ramai yang masih keliru mengenai GST ni. So guys ambil masa untuk belajar mengenai GST ni ya. Sekurang-kurangnya perkara basic mengenai GST dan kesannya ke atas pengguna kita taukan. So kalau ada yang nak temberang pun sure tak bolehkan!!!!

Comments

  1. hehehehhe..all about GST..

    ReplyDelete
  2. terima dengan seadanya dan redha sahaja..

    ReplyDelete
  3. kena paham betul2 gst nih, baru berani nak komen

    ReplyDelete
  4. setuju sangat tu.. baru la rasa tak terbeban. rasa kesian sgt dengan orang gaji rendah ada anak pulak tu

    ReplyDelete
  5. Setuju dgn pendapat Raudzah.. mmg kena faham ttg gst ni barulah tak sewenang2nya dipermainkan...

    ReplyDelete
  6. Assalam
    Peranan orang - orang kaya di perlukan di musim begini. Kerana , sangatlah banyaknya Hikmah , di jadikan manusia itu ada miskin dan ada kaya - masa untuk orang kaya mengurangkan beban orang miskin secara total.

    ReplyDelete
  7. Lepas ni blogger pun jarang online, update, blog walking.. sebab bil internet dan bil elektrik dah naik hahahaha :P

    ReplyDelete
  8. saya rasa bagi mereka yang bekerja dengan kerajaan mungkin tiada masalah dengan kenaikkan gaji tapi kesian mereka yang dipihak swasta..sebarang kenaikkan gaji bergantung kepada budi bicara majikan.

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. everything has their pros and cons..

    ReplyDelete
  10. Haii..duno how to say la...semakin bertmbah tahun semakin bertmbah kos kehidupan...

    ReplyDelete
  11. GST....gst,gst,gst,gst....Geram Sangat Tau!

    ReplyDelete
  12. semuanya ada pro dan con...rakyat kena bijak

    ReplyDelete
  13. ketentuan Allah.. sapa yang jumpa Allah ni.. camana Allah boleh tentukan? ada surat menyurat ka? black n white tak de pun..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat