Mengapa Melayu Paling Ramai Muflis?

Bankrap Dunia & Muflis Akhirat

Melayu Paling Ramai Muflis


Kenaikan kos sara hidup memberikan tamparan hebat kepada hampir semua penduduk di Malaysia. Kadar muflis dikhalangan rakyat Malaysia juga semakin tinggi. Bangsa Melayu menduduki tangga teratas dengan kadar hampir 50%, berdasarkan data yang dikeluarkan oleh Bank Negara pada tahun 2012. Kaum Cina menduduki tempat kedua tertinggi sebanyak 34 peratus, kaum India 9 peratus dan lain-lain kaum adalah 10 peratus. Secara purata 1,631 orang telah muflis setiap bulan. 

Pada tahun 2013, pinjaman peribadi dan kad kredit bank-bank di Malaysia juga telah mencatat jumlah tertinggi semenjak 2006 dengan jumlah sebanyak RM139 billion berbanding RM124 billion pada tahun 2012. Kebanyakan peminjam adalah bangsa melayu.

Punca Muflis


Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh MDI antara punca muflis adalah kegagalan membayar sewa beli kenderaan, pinjaman peribadi dan juga pinjaman perumahan. Jumlah pemuda melayu berusia 34 tahun ke bawah yang diisytiharkan muflis juga meningkat hampir setiap tahun sejak tahun 2001. 

Mengikut statistik, kebanyakan pekerja muda di antara 18 hingga 35, mengalami masalah hutang yang serius. Hampir 60% daripada gaji bulanan diperuntukkan untuk membayar hutang. Kebanyakannya tidak mempunyai simpanan lansung. 

Kenapa Melayu Ramai Muflis?


Kembali kepada persoalan di atas you all agak-agak kenapa melayu ramai muflis ya? Adakah bangsa melayu ni tak pandai menguruskan kewangan atau memang suka berbelanja melebihi kemampuan atau gaji di Malaysia ni kecil? Tapi kalau gaji kecil, bangsa lain pun dapat gaji yang samakan...Hmmm..camne tu?

Comments

  1. Orang tua-tua cakap ukur baju di badan sendiri, baru tak muflis.

    ReplyDelete
  2. Aduhai...banyak hutang kad kredit..jbtn insolvensi pun tak hbs kerja..hehe.

    ReplyDelete
  3. Sebab melayu pgg prinsip biar papa asal bergaya... Huhu

    ReplyDelete
  4. Mana dia hii sy lebih suka susah dari berani ht pinjaman.belanja pehang duit mmg best sok nk ganti liat tu yg saya tak berkenan...isi nuff 2x hii

    ReplyDelete
  5. kdg2 nak glamor je...org lain ade tu..dia pon nak gak tapi tak terbayar...org kate suke berlawan-lawanlah senang cite...setuju dgn Maria Firdz tentang prinsip biar papa asal bergaya tu...hehehe

    ReplyDelete
  6. Assalam
    Mungkin kerana terlalu memegang prinsip sebagai warga dan bangsa asal negara. Sentiasa merasa selesa bila berbelanja. Dan selesa sebagai Bumiputera. Kerana banyak keutamaan di beri kepada Bumiputera oleh kerajaan. Mungkin.

    ReplyDelete
  7. hmm nad ada beberapa contoh di keliling nad. kalau nak diceritakan mmg x mampu. nad harap masyarakat kita boleh ubah gaya hidup supaya lebih maju

    ReplyDelete
  8. Org kita ramai yg suka membeli kemewahan dahulu sblm membina aset.. ada pula yg beranggapan membeli kemewahan tu sbg komitmen utk lebih maju. Akhirnya hidup bergantung from pay cheque to pay cheque... jadi rat race yg berlari laju tapi tak ke mana. Bila tempat bekerja bermasalah.. mulalah bergadai brg2 walaupun ada yg dah bekerja hampir 20 tahun.. Kdg2 benda yg disangka aset tu sebenarnya adalah liabiliti.. wallahualam.. Muhasabah utk diri juga.. :)

    ReplyDelete
  9. mungkin sbb xpandai berjimat cermat kot atau suka berbelanja besar..

    ReplyDelete
  10. mungkin kajian yang dijalankan di malaysia, jadi majoriti orang melayu di negara malaysia..

    ReplyDelete
  11. yang penting kena pandai uruskan kewangan kan..tak boleh nak terlebih belanja. Ikut poket sendiri kan :)

    ReplyDelete
  12. moga dijauhi dari kehidupan kita dr beban hutang yang melampau... ada hutang PTPTN dan car loan skg nie pon dah serabut... moga2 tiada halangan dalam melunaskannya

    ReplyDelete
  13. Bukan sahaja melayu... tetapi Msia merupakan antara negara ranking tertinggi dia Asia yang penduduknya majoriti adalah penghutang tegar... :(

    ReplyDelete
  14. Mengapa Melayu paling Ramai Muflis berbanding dengan kaum lain? Saya ada 2 teori yang saya 'reka' sendiri:
    1) Orang Melayu tidak mengambil Perancangan Kewangan dengan serius, merancang kewangan yang kita tahu hanya simpan duit, lain-lain setakat tahu saja tapi tak serius terlibat dengan perancangan kewangan... (macam x berapa penting ajer).
    Bila tidak serius terlibat dengan perancangan kewangan... pastinya x ada macam satu guideline yang betul-betul boleh dipegang... so, macamana ibubapa buat, macam tu lah anak-anak ikut... dan anak-anak ini akan ada anak-anak jugak dan tak unjuk jugak kaedah merancang kewangan

    2) Konsep pengurusan kewangan, tidak di ajar atau dianggap penting... secara formal dengan penuh kesedaran di sekolah-sekolah :D

    ReplyDelete
  15. baru baca statistik bankrap n muflis ni semalam...mmg yg paling ramai adalah melayu...kedua cina...tapi jumlah antara melayu dan cina tu mmg jauh....punca utama noe rasa adalah lemah dalam mentadbir kewangan dan kurang pengetahuan dalam pelaburan...rata2 pilih pelaburan cara selamat...iaitu ASB, ASN dan sebagainya. Dan yang paling pasti biasanya belanja melebihi dari apa yg mereka dapat....tapi sekarang ramai melayu yg dah sedar...dah buat bisnes semua...semoga kita terus maju...

    ReplyDelete
  16. As refer to bankruptcy laws in Malaysia. It may not help or support bankruptcy people to discharge or release faster. The laws only to slow down or limited bankruptcy people to find the money faster. Some of limitation like can not doing business by their own, can not work with spouse, can not going outside country to work and find the money back (If without passport), can not received money more then RM500 from others (Additional have to report to MDI) and etc. All this some time just limit or delay bankruptcy people to move forward only.

    If somebody give you a chance as higher post to work, if you do not have own car to go work how you going to have chance to earn more money. Another issue like if you have interest to do small business by your own, how you going to move forward. JIM always need document and proof to submit then until certain time only you can apply to discharge.

    Actually i would like to commented here the important point that Malaysia management is bad to control bank. A lot of bankruptcy people cause by bank unreasonable charge when the time borrower suffer or unable to pay installment time. At that time bank will try to take this advantage to charge you higher at least they can cover a bit loss when sure you bankruptcy. As a borrower, you are no permission to say anything. The bank will charge you until they happy only, whatever also inside bank control. Malaysia do not have certain department to help you all if bank doing unfair to borrower. Example they can lelong your home under market pricing 50% or more and let their friend or spouse to tender your home because borrower do not have money again and can not doing any action on that time. I understand when bank lelong your home time, they will come out lelong announcement but bank can delay or postpone again the lelong date if they received so many people will attend tender. At the end if lelong date announce again in short period of time given, the people come for tendering will minimum. So that time is their advantage.....HA!!!!

    Malaysia only protect bank and do not protect nationally. Some of young people do not think about it bank will end up with what interest if you stack or unable to pay time. So, what advantage of Malaysia? At the end only slow down the Malaysia economic only if bankruptcy increase.

    Hopefully our Malaysia top management can understand about it and do not just take care about rich businessman only.

    ReplyDelete
  17. Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

    Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia masa depan. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang. Kita sangat jelas, ini kebanyakan disebabkan oleh kuasa bank yg keterlaluan.

    Bankruptcy laws di Malaysia memang boleh menyebabkan seseorang muflis melambatkan muflis untuk hidup semula. Di dalam undang-undang bankruptcy Malaysia ada banyak syarat yang menyikat muflis untuk perkembangan semula seseorang muflis, seperti: Tidak boleh berniaga sendiri, tidak boleh terima wang lebih RM500 dari lain orang(Dikehendaki melapor kpd JIM), tidak boleh keluar luar negara berkerja (Pastport disekat), tidak dapat memegang jawatan tinggi di syarikat dan lain-lain. Ini semua memang akan menyekat seseorang muflis menjadi wang untuk perlepasan.

    Harap kerajaan kita sedar dan tidak membunuh masa depan seseorang muflis di Malaysia ini dan tidak membunuh sesama sendiri.

    Bankruptcy yg meningkat masa sekarang boleh menyelesaikan jika Malaysia Bankruptcy Laws untuk menjatuhkan seseorang menjadi bankrupt hutangnya kalau melebihi RM150,000 keatas. Harap juga yg telah dilaporkan bankrupt pada masa sekarang akan dilepaskan secepat mungkin jika hutang tidak melebihi RM150,000. Inilah yang sempurna.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat