Breaking News

Friday, March 7, 2014

Tolong Guna 170 Liter Air Sehari Ya!!!!

 
Catuan Air

Guna 170 Liter Air Sehari


Tolong guna 170 Liter sehari ya. Itulah nasihat SYABAS kepada semua pengguna air di seluruh Selangor dan lembah Kelang. Mengikut Syabas purata penggunaan air oleh pengguna pada ketika ini dilihat terlalu tinggi iaitu mencecah 214 liter seorang sehari. Penggunaan ini jauh lebih tinggi dibandingkan pengguna air di Singapura yang hanya menggunakan 160 liter seorang sehari.

8 Gelas Bersamaan 1 Liter


Kita sedang berfikir sekarang ni, macammana nak pastikan setiap orang guna 170 liter air sehari. Kalau ikutkan kiraan kasar 8 gelas air bersamaan dengan 1 liter. Ini bermaksud kalau 170 liter bersamaan dengan 856 gelas. Ok tak? Banyak jugak tukan...tapi mesti ada yang tanya. Gelas tu besar mana? Ha..sudah..

Sebenarnya dalam perkiraan 1 liter adalah bersamaan dengan 1 kg. Ini bermakna kalau 8 gelas air yang kita perlu minum dalam 1 hari tu bermaksud lebih kurang 1 kg air. Dan 170 liter air bermakna 170 kg. hmm..Banyakkan..lebih daripada cukup tu. 


21 comments:

  1. Rasanya utk kebanyakkan org mungkin tak banyak penggunaannya.. yg banyak tu utk mereka2 yg ada kolam renang rasanya kot huhu.. :D

    ReplyDelete
  2. klu kat umah ni , mencuci baju jer dah 3 trip sehari ... umat dlm umah ada 9 orang ... gasak jer lah . Gasak sekali edu UK , baru puas hati ... heee

    ReplyDelete
  3. Itu belum campur lagi orang nak kahwin semua. berapa banyak agaknya guna air. hehe

    ReplyDelete
  4. keluarga sikit ok la kut...kalau keluarga ramai camne nak kawal tu...kena mandi sekali je sehari...kain hantar dobi jer.. btw XPAX & INTI tu...

    ReplyDelete
  5. Bila dibentangkan kiraan begini rasa banyaklah pulak kan ?

    ReplyDelete
  6. kalau family x ramai, banyak la..

    ReplyDelete
  7. 170 liter terlalu banyak bagi saya le... Sehari guna xsampai 100 liter kot.

    ReplyDelete
  8. Mmg kt rumah pun bercatu gak... Kena kira la klu gtu..

    ReplyDelete
  9. Purata kalau utk seorg logiknya memang cukup tapi kalau macam restoran dan warung rasanya memang guna lebih kan..

    ReplyDelete
  10. Kalau family x ramai banyak tu

    ReplyDelete
  11. banyaknya 170 liter tu.. tapi tak dinafikan aiza kalau mandi memang lama.. hehe.. menabung xpax, inti, education uk.. selamat berhujung minggu.. :D

    ReplyDelete
  12. mmg lbh tpi kkdng kita ssh nk berjimat air ni

    ReplyDelete
  13. kena bijak gunakan air...tapi kalau keluarga yang besar perlu gunakan air yang lebih kan..

    ReplyDelete
  14. susah nak jimat guna air ni sebab air untuk minum, mandi, masak pon pakai air, cuci baju pakai air..cam mane tu...

    ReplyDelete

Designed By