Sabotaj Punca Soalan UPSR Bocor?

 UPSR Bocor
Sabotaj Punca Kertas UPSR Bocor?

Sabotaj Punca Soalan UPSR Bocor?


Sabotaj adalah punca soalan UPSR bocor. Kenyataan yang dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin ini agak keras. Namun bagi kita ianya bukanlah sesuatu yang mustahil. Dalam dunia ni, apa saja boleh berlaku. Tiada yang mustahil. Kawan boleh jadi lawan. 

Biarpun isu kebocoran ini bukanlah isu yang baru, namun kejadian bocor secara besar-besaran ini boleh dianggap satu yang disengajakan. Penyebaran kertas soalan juga dillakukan secara berleluasa. Whazz up jadi medan perkongsian soalan bocor..Hmm..

Bila kejadian macam ni berlaku, ramai yang menuding jari. Yang pasti ada pihak yang terinaya dan menanggung kerugian. Adik-adik kita pasti terganggu emosi mereka. 

Dan bagi pihak kerajaan, perkara ini sudah tentu memberikan imej yang buruk kepada mereka.  Kita semua tau menguruskan apa jua bentuk peperiksaan awam seperti UPSR bukanlah sesuatu mudah. Banyak kos yang perlu digunakan terutama di Sabah dan Sarawak yang mempunyai sekolah yang jauh atau terpencil di pedalaman dan pengangkutan yang sukar. Kerajaan juga perlu menanggung kerugian untuk mencetak semula kertas peperiksaan baharu dan mengurus peperiksaan yang tertangguh.  Ini semua berlaku kerana ada pihak yang tidak amanah dalam pekerjaan masing-masing for whatever reasons.

Kejar Anugerah Punca Soalan UPSR Bocor?

Kejar Anugerah Punca Soalan UPSR Bocor?

 
Ada juga pihak yang berpendapat bahawa kebocoran soalan ini berlaku kerana pihak guru dan juga pihak sekolah yang ingin meraih anugerah sekolah terbaik dan pelajar terbaik. Kita tak tau sejauhman kebenaran dakwaan ini. namun, jika benar perkara seumpama ini berlaku, pihak guru dan pihak sekolah sebenarnya menginaya pelajar. Jika pun sekali mereka berjaya, Kejayaan mereka diraih bukan kerana kecemerlangan sebenar pelajar tetapi dibantu oleh soalan bocor. That is not good.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhniogsJWBTyu5uTCTcnycxO8xEst820yWw2QAOKyhpF4pp2J3S91IrCO4NrpmPiSFz8A_MczIIeA5uTc7XwX0PvSPFfp_VkbZb06TgAMIGheAqwmxON9B_Nr0uTx1iGri4FOoiI5faWMw/s1600/5.jpeg 
Aktiviti Kokurikulum: Solusi Kepada Soalan Bocor

Solusi Kepada Soalan Bocor


Banyak perkara yang boleh dilakukan oleh pihak yang bertanggungjawab untuk menangani masalah soalan bocor ni. Antara yang menarik perhatian kita adalah cadangan yang diberikan oleh Anynomous yang ditinggalkan dalam kotak komen sebelum ni. Ianya sesuatu yang sangat penting dan harus dipertimbangkan.


Sistem penilaian dirombak supaya murid-murid tidak terlalu terbeban kerana mengikut sistem sekarang 100% markah adalah daripada peperiksaan UPSR. Rombakan yang saya maksudkan ialah kita bahagi-bahagikan markah iaitu 10% untuk public speaking, 10% untuk communication, 10% untuk projek, 10% untuk tugasan, 10% untuk kuiz, 10% untuk aktiviti kelab dan persatuan, 10% untuk aktiviti sukan dan permainan, 10% untuk aktiviti unit beruniform dan 20% untuk UPSR. Dengan ini murid-murid tidaklah terlalu tertekan kerana sekurang-kurangnya 80% markah telah dikumpul.

Untuk mengatasi masalah sebegini berulang pada masa hadapan, saya mencadangkan supaya :

Sistem penilaian dirombak supaya murid-murid tidak terlalu terbeban kerana mengikut sistem sekarang 100% markah adalah daripada peperiksaan UPSR. Rombakan yang saya maksudkan ialah kita bahagi-bahagikan markah iaitu 10% untuk public speaking, 10% untuk communication, 10% untuk projek, 10% untuk tugasan, 10% untuk kuiz, 10% untuk aktiviti kelab dan persatuan, 10% untuk aktiviti sukan dan permainan, 10% untuk aktiviti unit beruniform dan 20% untuk UPSR. Dengan ini murid-murid tidaklah terlalu tertekan kerana sekurang-kurangnya 80% markah telah dikumpul. - See more at: http://myblogsantai.blogspot.com/2014/09/siapa-dalang-bocorkan-soalan-peperiksaan.html#sthash.CTe3vcO9.dpuf
Kita suka dengan cadangan ni. Rasanya ini adalah antara yang terbaik yang pernah di bincangkan sebelum ni oleh pihak yang bertanggungjawab. Ianya dapat mengimbangi antara peperiksaan dan aktiviti kokurikulum. Disebabkan konsep inilah kita suka bila buat Master. Seronok coz banyak projek paper. Tak adalah stress sangat waktu exam kan..he..he

P/s: Pihak berkuasa sudah mengenal pasti beberapa individu yang bertanggungjawab dan empat lokasi 'hotspots' yang membocorkan kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Semoga mereka mendapat pembalasan yang setimpal.

Comments

  1. sibuk sangat nak sabotaj untuk kepentingan sendiri...

    ReplyDelete
  2. Tak dapat nak merdeka awalkan depa ni.....Tulah pasal memasing tak amanah gitulah jadinya..... Anon tu nak mcm sistem Universitylah yeh..... boleh jugak kot barulah lahir generasi serba bolehkan...

    ReplyDelete
  3. haa sape agaknye individu2 tu. menyesal tak sudah kan. hope this will be the last.

    ReplyDelete
  4. Dalang yg melakukannya adalah org yg tak punya integriti dan tak amanah
    Kesian anak-anak jadi mangsa. Cikgu dan mak/ayah pun stress sama.

    ReplyDelete
  5. Sian budak2 upsr. Takpelah..kita pandang positif je la. Supaya lepasni kejadian soalan bocor ni tak berlaku lagi. Ketatkan kawalan.

    ReplyDelete
  6. ini mesti untuk kepentingan diri sendiri..susahkan org lain

    ReplyDelete
  7. Bikin ramai org susah lah.. bukan calon je susah, ibu bapa pun susah hhmmm...

    ReplyDelete
  8. Bikin Susah 1 Malaysia... (BS1M)... huhhh...!

    ReplyDelete
  9. UPSR questions leaked so many. What happened.

    ReplyDelete
  10. Kalau baca luahan hati kawan2 di media sosial...memang kesian..bnyk program tergendala..

    ReplyDelete
  11. Cdgn tu boleh buat tpi sbg guru... Dh pasti kna terima bebanan kerja je la.. Hmmm... Kesian ank murid kesian juga kat cikgu sbb org2 yg x bertgjwab ni...

    ReplyDelete
  12. zaman saya dulu 2006 ade juga bocor,tapi tak ada pon jadi viral.
    adik-adik ni tak lejen lah..hahaha

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat