Blogger 'hantu' diharam

Pemilik blog, portal diwajib dedah identiti sebenar

 
 Source: Google

Dalam entry Yang Lepas, Blog Santai ada menyiarkan kemungkinan pengguna Internet memerlukan lesen. Alhamdulillah, keperluan tersebut tidak dikuatkuasa.

Walaubagimanpun, Datuk Seri Najib Razak berkata Pemilik blog dan portal yang menyebarkan maklumat tidak sahih dan fitnah akan dikenakan tindakan tegas selepas kerajaan mewajibkan mereka meletakkan maklumat identiti sebenar tidak lama lagi. 

Perdana Menteri menegaskan, peraturan ‘ketetapan-sendiri’ itu bertujuan memastikan pengamal media sosial lebih bertanggungjawab terhadap maklumat disampaikan, sekali gus mengelak perpaduan masyarakat pelbagai agama dan bangsa dirosakkan oleh maklumat palsu. 

Kerajaan tidak akan mengambil tindakan melesenkan portal berita seperti dilakukan negara jiran tetapi bagi memelihara keharmonian nasional, kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan,” Datuk Seri Najib Razak

Sehubungan itu, beliau menegaskan, tidak akan ada lagi penulis ‘tidak bernama’ dalam blog atau portal seperti sekarang bagi memastikan mereka lebih bertanggungjawab terhadap tulisan masing-masing.


Source

Comments

  1. Baguslah tu..
    Susah kalau byk sgt anonumus

    ReplyDelete
  2. Setuju dgn HI...letih dgn komen spam ni...

    ReplyDelete
  3. setuju sgtlah... tpi kalau lebih2 sgt KA tutup aje blog ni hehehe

    ReplyDelete
  4. Tak kisah pun kalau nak tayang nama .....bukan kita tulis yg bukan bukankan...

    ReplyDelete
  5. Kita pun setuju, HH, BM,KA & Okje..sometimes bila tak ada identiti dia orang tak rasa ada tanggungjawab dengan apa yang di tulis..tha't why sometimes bahasanya agak kesat dan mengjengkelkan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat