Gaji Minimum Tertinggi Di Dunia

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/558039_503281199710246_73093678_n.jpg
Gaji Minimum

Gaji Minimum Tertinggi Di Dunia


Info menarik pilihan Blog Santai yang ingin kita kongsikan dengan semua adalah kisah gaji minimun. Bayangkan gaji minimum bagi semua rakyat Malaysia adalah RM14,494 sebulan. Banyakkan. Tapi sayangnya ganjaran ni bukan untuk rakyat Malaysia tapi untuk rakyat Switzerland. Gaji ini merupakan gaji minimum yang tertinggi didunia. Berbezanya dengan Malaysia. Kita cuma RM900 untuk Semenanjung dan RM800 untuk Sabah & Serawak.

Gaji minimum tertinggi didunia ini merupakan antara initiatif yang dicadangkan untuk mengurangkan jurang perbezaan diantara mereka yang berpendapatan tinggi dan juga yang berpendapatan rendah di Switzerland. Jumlah ini dipercayai dapat membantu para pekerja untuk menikmati kehidupan yang lebih sempurna. Malangnya cadangan ini telah ditolak dengan alasan ianya boleh menyebabkan persaingan yang ketara diantara majikan.

 http://beritasemasa.com.my/wp-content/uploads/2012/12/Gaji-Minimum-2013-Pekerja-Swasta.jpeg 
Gaji Minimun

Gaji Minimum Di Malaysia


Bercakap pasal gaji minimum di Malaysia, biarpun ianya telah dilaksanakan hampir lima bulan, ianya dikatakan menghadapi pelbagai masalah. Banyak majikan yang gagal untuk mematuhi syarat gaji minimun ini. Sebenarnya kalau nak ikutkan RM900 bukanlah satu jumlah yang besar. Dengan pelbagai kenaikan yang ada, apalah sangat RM900. Dan kita tak boleh bayangkan jika si pemilik RM900 ini adalah the breadwinner. Dan kebanyakan mereka ini adalah berbangsa melayu...Hmm...

Namun kita tak salahkan majikan 100% terutama PKS. Sebelum gaji minimun ditetapkan infrastructure perlu diperkukuhkan.  Kesediaan dan kemampuan majikan perlu dipertimbangkan. Lain lah kalau kita berada di Switzerland kan..

Comments

  1. gaji 900 mana cukup nak hidup selesa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam keadaan sekarang ni memang tak cukupkan...

      Delete
  2. ermmm...iman merasa gaji rm600 nk survive diri.lo ni gji pun naik xbyk nk survive susah sgt.bukan sebab xboleh cntrl tapi disebbkan taraf hidup duduk dkt bandar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Iman..kena struggle sangat-sangat kalau gaji kecilkan..kena belajar cari extra income..

      Delete
    2. Betul tu, mana cukup, majikan tak prihatin, Majikan aku juga yang prihatin, sebab bagi gaji RM 4,050 sebulan, itupun tak cukup lagi, kalau tak reti berjimat.

      Delete
    3. Oklah Mr Anonymous. Kalau tak berjimat, gaji besar pun akan habis. coz lagi besar gaji, lagi tinggi expensesnya..

      Delete
  3. gaji kalau byk lagi, tak cukup rasanya..
    macam2 nak beli...biarlah secukup rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaji ni akan sentiasa tak cukup lynn..kena pandai budgetkan..

      Delete
  4. Wow.. Tggi tu... Tapi apa2 pun syukur dgn apa yg ada... Sikit jika syukur psti berkat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Maria..kalau besar tak berkat pun akan sentiasa tak cukupkan...

      Delete
  5. Apa2 pun, nak dapat gaji lebih kena usaha pun lebih... dan betul... biar sikit asalkan berkat. Pasti akan rasa cukup! (peringatan untuk diri sendiri juge...)

    ReplyDelete
  6. Fuhh tinggi tu.. mmg betul klu di malaysia ni pun nak salahkan majikan 100% pun tak boleh juga sbb apa yg dilihat dgn kenaikan yg mcm, nampaknya semua bebanan tu teralih kpd majikan.Bila harga dunia naik, kerajaan pun naikkan harga atas alasan nak menampung kos & gaji kakitangan pun dinaikkan. Bila bab swasta, harga naik tak dibenarkan & pekerja swasta pun minta naik gaji sbb harga brg dah naik tambahan kakitangan kerajaan pun naik gaji.. pengusaha yg terpaksa tanggung kos tambahan ada yg dilabel mengambil keuntungan lebih. Mmg ada tp segelintir je.
    Bila harga dunia naik, kerajaan pun mcm majikan juga kena naikkan harga utk menampung kos tanggungan yg ada.. cuma tak dilabel mengaut keuntungan atas kenaikan harga je huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang terjadi khir...kita rasa ramai PKS yang tak mampu sebenarnya.

      Delete
  7. tingginyer ,.. kalau lah kat mesia mcm tu kan bagus !

    ReplyDelete
  8. OH MY! dalm beberapa bulan lgi timm pulak akan melngkah ke alam krjaya..huhu..

    ReplyDelete
  9. Diorang refer pada kompeni kecik-kecik. Memang susah la nak implement gaji minimum. Kompeni besau-besau untuk billion-billion patut dipaksakan gaji minimum ni. Kalau dasar sedia ada tak membantu rakyat, macam mana nak kembangkan ekonomi start dari akar umbi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah SY, semua orang kena main peranan kan..Company besar yang untuung jutaan ringgit tu janganlah engkar. Tak kesian ke kat pekerja...sampai bila-bila ekonomi tak akan berkembang

      Delete
  10. saya setuju dengan Sylarius..kalau compare ngan company yang kecil atau baru bertapak, mungkin susah untuk mereka nk implement..tapi ada company untung berjuta2 tapi masih tak nak implement gaji minimum ini...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harp-harap kerajaan lebih serius menangani masalh nikan...kesian pekerja-pekerja kat malaysia ni..

      Delete
  11. Gaji pekerja asing pun kadang2 lagi tinggi dari rakyat Msia sendiri... di Kuala Lumpur min 900 memang tak cukup... transport saja pun dah nak hampir separuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu acik Idah...cost of living sangat tinggi...

      Delete
  12. RM900 untuk budak bujang cukup rasanya

    ReplyDelete
  13. bukan PKS je yg susah nk kasi gaji minimum ni...company besar pun sama gak...tak kasi gaji minimum...utk kaum2 melayu...klu ada opportunity tuk kerja sendiri...kena berani tuk mencuba...jgn harap sangat dengan makan gaji je...

    ReplyDelete
  14. masih lagi ada kompeni yg tak bayar gaji minimum ni...

    ReplyDelete
  15. gaji minum kat m'sia mmg x cukup kecuali majikan nak sediakan rumah utk pekerja dan ada intensive utk lunch n fuel ... 2x whisper .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat