Rasuah Paling Tinggi Di Malaysia

rasuah6
Rasuah Paling Tinggi Di Malaysia

Rasuah Paling Tinggi Di Malaysia


Info Serius Pilihan Blog Santai untuk dikongsikan dengan semua adalah kisah Rasuah Yang Paling Tinggi Di Malaysia. Kalau you all nak tau, setiap tahun ada kajian yang dilakukan oleh Transparency International Malaysia untuk menilai persepsi rasuah di negara kita. Adakah ianya semakin baik atau bertambah kritikal atau kekal. 

Polis Pengamal Rasuah Paling Tinggi


Selain dari menilai persepsi rasuah dalam negara, kajian ini juga turut mengkaji institusi apakah dinegara kita yang dilihat sebagai mengamalkan rasuah yang paling tinggi. Kalau sebelum ni, Polis adalah merupakan institusi yang dilihat paling tinggi mengamalkan rasuah diperingkat nasional dan juga global.

Parti Politik Pengamal Rasuah Paling Tinggi 


Namun berdasarkan kajian terbaru, Parti Politik telah mengambil alih kedudukan ini buat pertama kalinya, apabila muncul sebagai institusi paling tinggi mengamalkan rasuah di Malaysia setelah beberapa tahun dipegang oleh pihak polis. Apakah ini, petanda yang bagus? Hmm...

Secara jujurnya kita merasakan laporan di atas bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Ianya dilihat sangat sinonim dengan amalan pelbagai parti di Malaysia untuk mendapatkan sokongan. Yang berbeza adalah quantum. Ada yang besar dan ada juga yang kecil.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjtbyX_X-ytMWeBH-D15uaF6K1YI1kkbQQ34yIWQzlPryLILUoO8EGz2q9v3ggBZ2Zt2j_AHBuq2Kd0pKzMD0qlYAZ49FFeMyDsIhrNRH1rlHJvm1cghHbtFib0nAcuwIiokwy9qw4faozE/s400/rasuah4.jpg

Kepada pengamal-pengamal rasuah, ingatlah penerima dan pemberi rasuah akan ditempatkan di dalam neraka. Sebagai warga Malaysia terutama yang mengaku seorang Muslim perlu menjauhkan diri dari amalan rasuah. Jangan hanya kerana RM5,10 atau RM50 kita menempatkan diri kita dalam golongan yang dilaknat Allah.

Comments

  1. Betul tu... memang tak mengejutkan pun sebab kita pun pernah kena kan? Tapi ye lah... tak semua polis dan ahli politik tu makan rasuah kan... Cuma kita sebagai rakyat Malaysia ni tumpang malu.

    ReplyDelete
  2. terkejut gak dengan laporan terbaru tu...nampak sangat polotik kite ni tak telus...

    ReplyDelete
  3. saya agak bersetuju dengan statement nie sebab sy juga pernah diminta utk memberi rasuh oleh beberapa pihak..hopefully mereka yang berwahib akan dapat mencari satu mekanisme yang sesuai untuk membendung gejala ini...lately iklan nuffnang tak kuar kat sini..hmm

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  4. bila semua jadi darah daging... nauzubillah...semuga msia ni bebas rasuah satu hari nanti

    ReplyDelete
  5. ish takutnyaa..kekdang bende2 macam ni orang pandang remeh.tapi hakikatnya boleh bawak ke neraka..minta dijauhkan..

    ReplyDelete
  6. Bukan semua pihak polis dan ahli politik begitu, cuma segelintir bersikap pentingkan diri tapi di sebabkan segelintir inilah rosak seluruh imej sesuatu organisasi. Bukan saja polis, ahli politik, tapi lain2 seperti pegawai2 kerajaan dan badan2 tertentu. Jadi masalah rasuah ni penyakit individu, ibarat sel2 kanser di dalam badan.

    ReplyDelete
  7. mmg susah nak menghalang politik wang . sape lah kita kan . BPR pun pening kepala . sis rasuah nestum n darlie kat raud z lah .

    ReplyDelete
  8. Selagi rasuah berbleluasa, semakin banyak masalah berlaku...

    ReplyDelete
  9. Rasuah dalam malaysia ni dah lama dah berlaku. Start dari tahun 80'an lagi. Dulu, maklumat ketirisan sukar diperoleh sebab kekangan maklumat. Sekarang ni dah mudah bila teknologi yang ada memudahkan info tentang salah laku disebarkan.

    ReplyDelete
  10. rasuah memang berleluasa..kerja mudah nak dapat duit

    ReplyDelete
  11. mana2 cabang kehidupan akan ada rasuah... golongan atas dgn cara mereka..golongan bawah dengan golongan mereka...

    ReplyDelete
  12. Ada group yg tak panggil rasuah klu buat.. dia org panggil.. 'projek kutip daun getah'.. bila projek tu berjalan tau2 jelah.. klu rasa salah tu siap2 lah kawtim.. tak reti nak explain panjang2.. :)

    ReplyDelete
  13. hmm.. berterusan la macam ni, selagi tak berUBAH.. hehehe

    ReplyDelete
  14. selagi rasuah ni berleluasa..ramai yang dapat lepaskan diri dengan mudah

    ReplyDelete
  15. parah , parah.. :(

    ReplyDelete
  16. Hmm... Bila tiada iman yg benteng diri...

    ReplyDelete
  17. Laksanakan hudud...InsyaAllah, segalanya masalah akan selesai!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat