Rezeki Untuk Di Kongsi


 
Rezeki Untuk Di Kongsi

Rezeki Untuk Di Kongsi


Info menarik pilihan Blog Santai adalah kisah seorang lelaki di Arab Saudi yang telah menyediakan sebuah refrigerator bersaiz besar di hadapan rumahnya. Dia kemudiannya bersama-sama jiran-jiran yang lain meletakkan makanan didalam refrigerator tersebut setiap hari untuk dinikmati oleh mereka-mereka yang tidak bernasib baik. Tujuannya hanya satu, untuk menyelamatkan mereka yang tidak berkemampuan dari menjadi peminta sedekah. Inilah keberkatan rezeki yang Allah beri. Boleh dikongsi serta dinikmati oleh ramai orang. 

rezeki untuk di kongsi
 Rezeki Untuk Di Kongsi

Rezeki Gelandangan Di kampung Baru


Bila baca tweet mengenai orang kaya yang bermurah hati ni, kita teringat kepada seorang dermawan yang selalu menyediakan nasi bungkus kepada gelandangan di sekitar KL. Mereka/individu ini akan mengedarkan nasi bungkus tersebut pada setiap hari khamis dari jam 11 hingga 12 tengahari di Masjid Jamek Kg Baru. Setiap hari Khamis, ramai yang hadir untuk mendapatkan nasi bungkus yang disediakan. Sekejap aje dah habis.

Inilah antara kisah yang boleh kita contohi. Dan untuk melakukan semua ini, tak semestinya kita perlu menunggu untuk menjadi seorang jutawankan. Kalau kita tak mampu untuk berkongsi harta, tenaga juga boleh dikongsikan..

Comments

  1. Kan.. Tersentuh hati dengan orang yang baik hati ni..

    ReplyDelete
  2. Betul tu.. Tapi mreka yg mampu wajib berusaha...sbb Islam juga tak suka org yg meminta2... Bg yg x berupaya, kita wajib berkongsi..:-)

    ReplyDelete
  3. sungguh bagus idea ini..at least dapat membantu orang yang lebih memerlukan sambil mengelakkan pembaziran...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  4. SubhanaAllah..masih ada yang berhati mulia..semoga dimurahkan rezeki mereka :D

    ReplyDelete
  5. subhanaALLAH ... marilah kita tolong mereka dalam kesusahan

    ReplyDelete
  6. Di kg baru.. sepanjang bulan ramadhan NAZA ada memberi bubur lambuk secara percuma... idah memang suka... selalu suruh hubby pergi ambil... idah rasa NAZA punya lagi sedap dari masjid kg baru punya... murah rezeki orang yang suka bersedekah nie kan...

    ReplyDelete
  7. Mulianya hati mereka-mereka tersebut.

    ReplyDelete
  8. memang respect insan-insan yang berhati mulia yang suka membantu mereka yang memerlukan :)

    ReplyDelete
  9. Semoga rezeki mereka yg memberi bertambah dengan sepenuh keberkatan... aamiin.
    Gosok gigi 3x diawal pagi dengan darlie.. :D

    ReplyDelete
  10. The more you give..the more you get..In Shaa Allah

    ReplyDelete
  11. hulur tangan kanan , sembunyi tangan kiri ... whisper n nestum di pagi jumaat .

    ReplyDelete
  12. Hmm....mari kita bersedekah.

    ReplyDelete
  13. semoga usaha lelaki tersebut mendapat balasan setimpal daripada Allah dan memberi kesan kepada kita semua supaya turut bersedekah..

    Kulit Sihat & Cantik Menawan

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum wrth.

    Kepada,
    Tuan/Puan

    PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT/SUMBANGAN DERMA UNTUK PEMBIAYAAN PENGAJIAN SYARIAH DI MEDAN INDONESIA.

    Dengan segala hormatnya, saya merujuk perkara diatas

    2.​Suka cita dimaklumkan bahawa saya, muhammad ahlam firdaus bin abdullah ch(No. K/P:920115065237) adalah Mahasiswa Tahun akhir p, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
    dalam bidang Syariah

    3.​Saya telah pun menduduki 13 semester di Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, namun saya harus akur dengan masalah kesempitan wang untuk meneruskan pengajian disini.Untuk makluman pihak tuan/puan, nilai matawang Indonesia tinggi melebihi matawang Malaysia jatuh 100.000 Rupiah bersamaan 30.00 Ringgit Malaysia dan semua kos pengajian dan perbelanjaan selama 5 tahun di sini (dianggarkan sebanyak lebih kurang rm3000) adalah dibawah tanggungan sendiri. Saya terpaksa membahagikan masa belajar dengan bekerja sambilan sebagai pemandu pelancong di Medan ini untuk menampung kos sara hidup disini disamping mengurangkan beban ibu yang terpaksa menghantar kiriman wang kepada saya.


    4.​ Memandangkan ibu saya seorang suri rumah yang manakala bapa saya pula bekerja sebagai jaga kilang papan dan khidmat nya akan diberhentikan pada bulan 3 ini,pendapatan ayah saya tidak cukup utk menampung kelapan2 adik2 saya termasuk saya.dulu perbelanjaan saya serba sedikit ditanggung oleh abg saya,akan tetapi dia telah pun meninggal dunia akibat kanser tulang tahap
    4.Dengan hal yang demikian,bantuan zakat/sumbangan derma dan perhatian daripada pihak tuan amatlah diperlukan.

    5. Dengan itu saya dengan rasa rendah hati memohon jasa baik pihak tuan/puan agar dapat membantu saya.

    6.​Kerjasama dan perhatian dar ipada pihak tuan amatlah saya hargai, dan saya dahului denga n ucapan ribuan terima kasih, semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan did unia dan diakhirat.

    Sekian,wassalamualaikum wrth.

    Yang benar,

    (Muhammad ahlam firdaus bin Abdullah chek)
    Pelajar Tahun akhir,
    Syariah muamalah
    UIN Sumatera Utara Medan Indonesia
    No.Tel : +60175005735

    No akaun bank:7035820229/cimb bank

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat