Apabila Azan Berkumandang Di Vatican City

Apabila Azan Berkumandang Di Vatican City
Apabila Azan Berkumandang Di Vatican City

Azan Berkumandang Di Vatican City


Info menarik pilhan Blog Santai adalah kisah Azan dan bacaan Al Quran yang akan berkumandang buat pertama kalinya di Vatican City. You all semua taukan Vatican City adalah negara paling kecil didunia dan ia adalah merupakan bandar suci penganut kristian.

Dalam majlis yang bakal diadakan nanti, Pope Francis sebagai tuan rumah akan meraikan kedatangan dua pemimpin negara yang bersengketa, Presiden Palestin; Mahmoud Abbas dan Presiden Israel; Shimon Peres.  Majlis tersebut akan dimulakan dengan Solat. Bacaan Al-Quran juga akan diperdengarkan di dalam majlis tersebut sebagai salah satu usaha untuk mengakhiri krisis antara Israel dan Palestin.

Apabila Azan Berkumandang Di Vatican City 
Presiden Palestin, Mahmoud Abbas Dan Pope Francis Bertemu 
Di Palestin Minggu Lalu

Biarpun ada yang menganggap initiatif Pope Francis ini bermotifkan politik, kita seharusnya menyokong usaha ini. Jangan terlalu prejudis k. Mana tau Azan yang berkumandang buat pertama kalinya di bumi Vatican City akan mencairkan hati-hati mereka yang bersengketa serta mungkin melembutkan hati penganut-penganut kristain disana untuk memeluk Islam. Perkara ini tak mustahilkan, coz ramai diantara penduduk di muka bumi ini yang memeluk Islam kerana terpesona dengan laungan azan.

Comments

  1. setuju,, betul..i'allah dgn prtemuan ni mkin rmai yg knal islam & prsengketaan politik antra palestin n israel tmat..

    ReplyDelete
  2. Harap memberi impact positive & Bukannye ada udang di sebalik batu.

    ReplyDelete
  3. Kita sebenarnya perlu kembali kepada sejarah. Bagaimana Orang Yahudi mengkianati Nabi Muhammad S.A.W. Didalam Al-Quran sendiri ada Ayat Al_Quran Mengutuk Kaum Yahudi. Jadi kita sebenarnya patut curigai Kaum Yahudi, malahan membenci kaum Yahudi. Tak mungkin Gerakan Zionis akan terhenti, pasti mereka ada agendanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita doakan yang terbaik untuk semua Bro Hantu. Kita selalu be positf apatah lagi jika ianya dibuat atas dasar untuk kebaikan bersama. Namun sifat curiga perlu ada. So cara yang terbaik adalah memohon dari Allah supaya kita semua terlindung daripada segala niat yang jahat..Ok..

      Delete
  4. Moga di permudahkan niat yg baik.

    ReplyDelete
  5. Jika Allah mengizinkan, tiada apa kuasa pun yg mampu menghalang.. subhanallah Allahuakbar...

    ReplyDelete
  6. Sorry ya bro..sebagai seorg beragama kristian..mendengar azan di vatican tak melembut hati saya utk memasuki islam..sebaliknya ia memberi semangat kpda saya utk bersikap toleransi (yg selama ni di didik oleh pihak gereja). Amalan ini yg diperlukan skrg di negara malaysia yg berbilang kaum dan agama... utk pengetahuan saudara2 azan dibenarkan oleh pihak gereja utk menunjukkan bahawa kedamaian dan toleransi antara umat katolik dan umat umat yg beragama lain.. ini adalah misi gereja utk memupukkan semangat toleransi dan menghormati agama lain di dunia. Saya harap saudara saudara sekalian dapat membuka mata anda bahawa adalah matlamat umat kristian utk mengerat hubungan antara umat yg berlainan lain dan bkn seperti yg dikatakan di dalam media

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for sharing JJ..Its ok if you feel that way. I am sure semua agama dalam dunia ni mengajak ke arah kebaikan. Dan sebagai seorang Islam pastinya berbuat baik sesama manusia tak kiralah ianya muslim dan non muslim adalah sangat dituntut..Kita hormati setiap mahluk yang dijadikan Allah.

      Delete
  7. mudah2an azan itu akan membuat mereka berminat utk mendalami Islam ... jetta here dear .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat