Breaking News

Thursday, June 12, 2014

Melayu Tiada Bakat Berniaga?

 
Melayu Tiada Bakat Berniaga?

Melayu Tiada Bakat Berniaga?


Info serius pilihan Blog Santai adalah kenyataan dari bekas Menteri Kewangan Tun Daim bahawa Melayu Tiada Bakat Berniaga? Kita tak berkesempatan nak baca artikel ni lagi cuma kita terfikir kenyataan tersebut sebenarnya bukan kenyataan yang luarbiasa. Kita selalu dengar kenyataan ni sebenarnya. Persoalannya adakah kenyataan ini betul atau hanya sebuah kenyataan yang tidak di sokong oleh mana-mana bukti. Hmmm..

Embedded image permalink 
Komposisi Harta Berdasarkan Kaum

Melayu Tak Ada Peluang Bukan Tak Ada Bakat?


Sejujurnya, ada banyak sebab mengapa terjadinya perkara di atas. Ada yang kata melayu tak ada peluang bukan tak ada bakat, ada juga yang kata melayu bukan secara tradisinya terlibat dalam pernigaaan, jadi kemampuannnya amat terhad dari segi kapital dan juga pengalaman dan ada juga yang kata melayu ada bakat tapi tak serius. Dan yang lebih serius ada yang kata melayu kaya dengan hasad dan dengki. Sebab tu bila berniaga jarang berjaya.

Hmmm..you all rasa yang mana satu?

18 comments:

  1. tak semua orang melayu takde bakat dalam berniaga..kemungkinan punca modal menyebabkan mereka nie cepat putus asa..

    ReplyDelete
  2. Bukan takde bakat tapi nak kaya cepat..

    ReplyDelete
  3. Adakalanya mudah putus asa dan mudah lupa diri sedikit sebanyak turut menyumbang...

    ReplyDelete
  4. melayu tamak skit . kurg faham erti sabar n nk kaya cepat tu pasal MLM sume byk melayu .. hehe :)
    peace no war

    ReplyDelete
  5. org melayu selalunya nak cepat utg . cina lak lbh utamakan kehendak pelanggan ... promoted content

    ReplyDelete
  6. Bukannya takda Melayu yang berjaya dalam berniaga tapi mungkinlah sikap orang kita ni ambil mudah segala dan suka berhasad dengki. Kalau dah naik, ramai yang nak jadi musuh bukannya mahu saling bantu-membantu supaya lebih berjaya lagi.

    ReplyDelete
  7. Kena tengok 2 belah pihak juga, Peniaga dan Pelanggan. Sebagai contoh, aku ada kawan lepasan sekolah teknik vokasinal tahun 93' Semasa kat sekolah ni, dia ambik course automotif. Habis belajar kat sekolah tu, dia buka sebuah bengkel membaiki motor di rumahnya sendiri. Apa yang aku lihat, bengkel tu cuma mampu bertahan 4 tahun je, lepas tu "bungkus" terus tak buka lagi.
    Kenapa? adakah dia (kawanku) tak reti repair motor macam bengkel cina lain! Tidak sama sekali, dia begitu teliti dan cermat orangnya.
    Sebenarnya, apa yang berlaku di sini ialah, sikap Orang Melayu sendiri. Bila datang repair ataupun servis kat bengkel ni, tak bawa duit. Tertinggallah, lupalah, gaji nantilah bayar. Seorang dua yang buat mulanya akhir melarat sampai berpuluh-puluh orang pun ikut sekali. Kesudahannya hutang yang bertimbun-timbun yang tidak dibayar telah menyebabkan bengkel tu ditutup. Sekarang puashati! nak repair, kenalah keluar dari kampung tu, 3 km jauhnya utk ke kedai motor Cina yang terdekat.
    Dengan kedai Cina tu pulak, rasanya, tak de pulak yang berhutang.

    ReplyDelete
  8. hmm.tengok keadaan juga kan sis..

    ReplyDelete
  9. melau pun ramai juga terlibat dengan perniagaan tapi skala perniagaan yang kecil, yang untung pun dalam range sejuta ke bawah.. ..berbanding dengan cina yang kebanyakkannya menjalankan bisnes berskala bersar yang boleh memberi keuntungan berbilion2...

    ReplyDelete
  10. Bakat tu rasanya boleh diasah....Rasanya Melayu mmg kurang kapital dan pengalaman kot...

    ReplyDelete
  11. Ada segelintir yg langsung negatif ttg berniaga..sy pernah dengar yang cakap kalau boleh semua bende nak jual si polan ni..kalau di fb unfriend atau block terus..apalah hinanya berniaga..mungkin kita lihat susahnya makcik tepi jalan ni sampai berjual masi lemak..padahal income makcik tu lebih selesa dari gaji 4 angka kita..dan yang penting makcik tu gembira berniaga dan ikhlas nak beri org makan dan bantu mereka yg nak makan tp xsempat..bantu mudahkan org, Allah mudahkan kita..

    Penipuan Email

    ReplyDelete
  12. melayu ada bakat, ada peluang.masalahnya kuat denki! sendiri yang jatuhkan bangsa sendiri.dah acaner...

    ReplyDelete
  13. Dari pengalaman sendiri antara cina & melayu dlm perniagaan.. kebanyakkan cina berniaga kerana minat, budaya & niat utk membangunkan entiti pegangan utk memenuhi peluang permintaan & keperluan org.. mereka ada halal haram juga cuma tak sama mcm kita. Bukan semua mereka yg tipu malah siap sembahyang lagi sblum buka & tutup kedai. Masuk kilang cina, dewa dia (nato) dah ada tunggu kat depan pintu masuk. Hari2 ada buah2an fresh..
    Org melayu pulak kebanyakkannya berniaga sbb nak kaya bukan utk memenuhi peluang permintaan semata2. ROI belum settle dah membangga dgn liabiliti. Ada sesetengahnya solat pun main tangkap muat je sbb alasan sibuk. Surau kat ofis pun letak sebelah bilik air... eloklah berjiran dgn kubu syaitan. Ada sesetengah, surau pun tak de. Tak termasuk yg dengki & syirik lagi hmmm...
    Mungkin antara usaha & penyerahan diri dlm beragama ni, bangsa melayu masih kurang sedangkan berniaga tu sunnah juga.. Kebanyakkan org cina yg berjaya dlm bisnes biasanya kuat sembahyang.. walaupun tak menyampai kpd Allah, itulah buktinya Allah itu Maha Pemurah... renung2kanlah...

    ReplyDelete
  14. bkn xd bkat dengki thap gab an,bomoh,xd daya saing tue je,modal g hahaaaa pkir sblm ckap,

    ReplyDelete

  15. شركة كيان لنقل العفش بالرياض والمدينة المنورة وجدة ومكة والطائف والدمام تقديم لكم دليل كامل لشركات نقل العفش بالمملكة العربية السعودية
    نقل عفش شركة كيان
    دليل شركات نقل العفش
    شركة نقل عفش بالمدينة المنورة
    شركة نقل اثاث بالرياض
    شركة نقل عفش بجدة
    شركة نقل عفش بمكة
    شركة نقل عفش بالطائف

    ReplyDelete

Designed By