Fakta Mengenai Otak Manusia (Part 3)

Tahukah Anda:

Last entry kita ada berkongsi Fakta Mengenai Otak Manusia yang antara lain menyentuh tentang IQ penduduk Jepun berbanding Malaysia. Ada juga yang bertanya macammana kita nak check IQ. Sebenarnya ada macam-macam test yang kita boleh buat. Cuma kita reserve topic IQ dan EQ untuk another entry ya. This time kita just nak share sikit aje cara paling senang Nak Check IQ Seseorang. Tak perlu ambil test k.

 http://us.123rf.com/400wm/400/400/dimdimich/dimdimich1108/dimdimich110800038/10267363-human-brain-by-x-rays-isolated-on-black.jpg
 Otak Manusia

Mengikut kajian:

1. Lebih tinggi IQ sesorang, lebih kerap ia bermimpi. So pada yang nak tau secara general kedudukan IQ, bolehlah check kekerapan seseorang bermimpi ya. Kalau selalu bermimpi bermaksud Otak Kita Aktif. Dan pada yang kurang bermimpi otak macam malas sikitlah. So IQ pun rendah sikit.
2. Otak manusia juga adalah lebih aktif pada waktu malam sewaktu kita tidur berbanding waktu siang. Proses menghadamkan informasi berlaku pada waktu ini.


1. "Rahsia" KLIA
2. Hanya Untuk Wanita
3. Tawaran Hebat 2013
4. Siapa Cepat Dia Dapat
5. Exclusive Offer: Hanya RM25.00   

6. Jangan Lepaskan Peluang Ni      
7. Rugi Tak Cuba   

Comments

  1. Ya..sy rasa sy bersetuju. Hehe. Mereka yang IQ tinggi biasanya otak kanan dominant. dan ciri-ciri otak kanan yang dominant, mereka mudah untuk ingat mimpi. :)

    ReplyDelete
  2. saya selalu mimpi dan mimpi yang bukan2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena reserch bab mimpi ni..tapi yang pasti IQ ok kot..boleh ingat mimpi bukan-bukan ni..

      Delete
  3. Oooo...Senang jer nak tau, tapi kadang2 kerap mimpi, kadang2 tidak... IQ tu sesuatu yg tidak tetap sepanjang masa lah. Bulan ni IQ tinggi, bulan depan boleh jadi IQ rendah...Betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang kita faham, secara general mereka yang selalu bermimpi dan dapat mengingati mimpi tersebut mempunya IQ yang tinggi coz selalunya mimpi berlaku dalam masa 2-3 second. cuma details dia kita tak sure, maybe kena reserch lagi kot.

      Delete
  4. jarang dapat mimpi tapi kalu ada mimpi mesti dlm seminggu tu akan ada dapt lagi satu mimpi adoi...

    pst..jgn mimpi jumpa benda2 yang pelik dah ar.kalau juma pakwe korea nak jugak aha..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi suri..pak we korea lagi..tapi betul jugakkan, sebenarnya mimpi ni mempengaruhi mood kita apabila bangun pagi..kalau mimpi best mesti ceria, tapi kalu mimpi not so good..mood pun automatically jadi sedih..

      Delete
  5. oooo gitu!! so tinggilah IQ otak kita....hehe
    Sebab selalu no mimpi ...

    ReplyDelete
  6. baru tau...senang je nak tau erk...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat